1948 – 1960: Socialistická éra a začiatky populárnej hudby na Slovensku

Gabriela Hermélyová a Siloš Pohanka: Popri budovaní socializmu

V povojnovom období po februárových udalostiach v roku 1948 sa slovenská populárna hudba vyvíjala pod vplyvom socialistického usporiadania v Česko-Slovensku. Zatiaľ čo politicky organizované budovateľské hnutie formovalo mládež, kultúra sa stala prostriedkom podpory budovania socializmu. V 50. rokoch bolo všetko buržoázne vnímané ako nepriateľské, a napriek tomu, že rock and roll mal svoje miesto v západných krajinách, jeho popularita na východe bola obmedzená názormi komunistických vládnych štruktúr.

Ponuku aj popových koncertov nájdete na našej stránke MaxiTicket.sk.

Siloš Pohanka: Džezový interpret a prvá generácia populárnej hudby

Siloš Pohánka

V tejto ére sa na slovenskej hudobnej scéne presadzovala džezová hudba pod vedením interpreta ako Siloš Pohanka. Patril k prvej generácii hudobníkov, ktorí vytvárali základy slovenskej populárnej hudby. Výraznými skladateľmi tohto obdobia boli Gejza Dusík, Karol Elbert, Andrej Lieskovský, Vieroslav Matušík a Gejza Toperczer. Interpretmi, ktorí formovali zvuk tejto éry, boli František Krištof Veselý, Štefan Hoza, Dr. Janko Blaho, Melánia Olláryová a samotný Siloš Pohanka.

1960: Zvrat a nové vplyvy

Beatová vlna a Pražská jar: 60. roky a zlom v hudobnej krajine

V 60. rokoch začala hudobná scéna na Slovensku prechádzať významným zvratom. Hudobné nahrávky od západných umelcov, ako Elvis Presley a Chuck Berry, sa dostávali na Slovensko, najmä prostredníctvom Rádia Luxemburg. Nahrávky boli sťahované a zdieľané, a zvuk rock and rollu sa šíril.

rádio Luxembourg

Polovica 60. rokov bola v západných krajinách poznačená beatovou horúčkou, čo malo vplyv aj na Slovensko. Zlatá éra bigbítu sa začala. Slovenská hudobná produkcia sa začala približovať k západným štýlom, a vznikli hudobné skupiny, ktoré sa inšpirovali britskými skupinami ako The Beatles, The Kinks, The Who, The Shadows, Cream a Rolling Stones.

Prúdy, The Beatmen a noví hrdinovia: Začiatky nového zvuku

The Beatmen

V tomto období vznikla skupina The Beatmen, neskôr známa ako The Soulmen, kde pôsobil aj Dežo Ursíny. Táto skupina ovplyvnila mladých hudobníkov, ako boli Fedor Frešo a Dušan Hájek. V rokoch 1965 – 1967 bol všeobecne prijímaný názor, že bigbítové skladby by mali byť v angličtine. Avšak, skupina The Beatmen so spevákom Dežom Ursínym sa stala prelomovou vytvárajúc hudbu aj v slovenčine. Ďalšími predstaviteľmi boli Blues Five, Mr. Jet, Meditating Four a Prúdy.

Pražská jar a nastupujúce hviezdy: Koniec 60. Rokov

kapela Prúdy

Koniec 60. rokov bol spojený s udalosťami Pražskej jari. V Prahe sa konali vystúpenia zahraničných skupín a Československé beatové festivaly, kde sa presadili aj slovenské kapely ako The Soulmen, Blues Five a Prúdy. V roku 1967 vznikla skupina Modus a vydala sa novou cestou, pričom Pavol Hammel, Marián Varga, Ján Lehotský a Ján Baláž vydali album „Zvoňte, zvonky“.

Rôznorodý vývoj a začiatky vlastnej hudobnej tvorby

Kapela Modus

V 60. rokoch prešla slovenská populárna hudba rôznymi etapami. Začiatky boli ovplyvnené socialistickým usporiadaním, kde dominujúci prúd kládol dôraz na budovateľské hnutie a socialistický realizmus. S postupom času a vplyvom západnej hudby vznikla nová vlna umelcov a skupín, ktorí experimentovali s novými zvukmi a textami. The Beatmen/The Soulmen, Prúdy a Modus predstavovali novú tvorbu a boli prelomoví v tom, že začali tvoriť v slovenčine. Toto obdobie postavilo základy pre ďalší vývoj slovenskej populárnej hudby.

The beatmen-Keby som bol nór

https://www.youtube.com/watch?v=JlXWFR4rBrM

The Soulmen ‎– Wake Up (1968) 

https://www.youtube.com/watch?v=nwAMJuZa8v0

Prúdy – Medulienka

https://www.youtube.com/watch?v=wojcu-OaT90

skupina MODUS – Sklíčka ( Ty, ja a môj brat )

https://www.youtube.com/watch?v=4uJqnzCN2T0